A Power BI jelentése

A Power BI kifejezéssel talán már te is találkoztál. Főleg akkor, ha a munkádban fontos szerepet játszik az adatvizualizáció és nem ritka, hogy több adatforrásból dolgozol. Vagy egyszerűen csak érdeklődsz az új, innovatív megoldások iránt. Mindkét esetben a Power BI lesz az az app, aminek nagy hasznát fogod venni.

Neked is jól jönne a munkád a során egy olyan eszköz vagy platform, ahol a különböző forrásból származó adataidat együtt tudod megjeleníteni és elemezni? Unod már, hogy egyszerre több táblázatot és programot kellene nyomon követned a riport elkészítéséhez vagy a projekt következő fázisához?

Akkor van egy jó hírem: a Power BI használata abban segít, hogy felgyorsítsd, érthetőbbé és átláthatóbbá tedd a létfontosságú céges adataid. Ezáltal nemcsak időt spórolsz, de a döntéshozatali folyamatot is megkönnyíted.

Mi az a Power BI?

A Power BI a Microsoft által kifejlesztett üzleti intelligencia és adatvizualizációs eszköz. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különféle adatforrásokhoz kapcsolódjanak, interaktív dashboardokat hozzanak létre és megosszák tapasztalataikat másokkal.

A Power BI számos funkciót kínál az adatok modellezéséhez, elemzéséhez és vizualizálásához, beleértve az egyéni vizualizációk létrehozásának és az adatok természetes nyelvi lekérdezésének lehetőségét. A Power BI felhőalapú megoldás, amely nemcsak a böngészőn keresztül érhető el, hanem okoseszközökön is.  Asegítségével például más rendszerekben, mondjuk Excel táblákban tárolt adataidat tudod benne elemezni, vizuálisan megjeleníteni, riport formájában megosztani a kollégáiddal.

Miért Power és miért BI?

Mit jelent a BI?

Mivel a név kötelez, nézzük meg kicsit közelebbről: mit jelent a BI az app nevében? A BI a business intelligence, vagyis az üzleti intelligencia angol nyelvű rövidítése. Az üzleti intelligencia (BI) egy technológia által vezérelt folyamat az adatok elemzésére és a hasznosítható információk átadására. Mindez segít a cégvezetőknek, felsővezetőknek és a munkatársaknak a megalapozott üzleti döntések meghozatalában.

A BI folyamat részeként a cégek adatokat gyűjtenek belső informatikai rendszereikből és külső forrásokból, előkészítik azokat elemzésre, lekérdezéseket futtatnak az adatokra. Emellett adatvizualizációkat, BI dashboardokat és riportokat készítenek, hogy az elemzési eredményeket elérhetővé tegyék az üzleti felhasználók számára a döntéshozatalhoz. Mindez fontos szerepet játszik a stratégiai tervezés során is.

A BI végső célja az eredményesebb üzleti döntések meghozatala, hogy a cégek növeljék bevételeiket, javítsák a működési hatékonyságot, és versenyelőnyre tegyenek szert üzleti riválisaikkal szemben. Lényegében egy olyan szoftverkategória, mely abban segít, hogy a nyers adatokból üzletileg hasznos információkat tudjunk varázsolni.

A power nyomában

Mit jelent a power a Power BI nevében? A Power BI a Microsoft Power Platform része. Ez a platform gyakorlatilag a Microsoft olyan appjait tömöríti, amelyek segítségével a felhasználó programozói tudás nélkül is viszonylag könnyen össze tudja kattintani benne üzleti megoldásokat saját magának.

Akár te is könnyedén létrehozhatsz magadnak cégre szabott üzleti megoldásokat a Microsoft Power Platform segítségével. Végeredményben itt szinte olyan no-code eszközök érhetők el, amelyekkel komplett munkafolyamatok, mesterséges intelligencia botok és adatelemzések készíthetők. Nem mellesleg, az automatizálás során is értékes segítéséget nyújtanak. A Power BI is ennek a platformnak a tagja.

Mi a Power BI előnye?

Az applikációk tengerében felmerülhet benned a kérdés, hogy a Power BI helyett miért nem elég az Excel tábla? Vagy a meglévő ügyviteli rendszered riportjai helyett miért a Power BI-t használd? Máris mutatom:

Több adatforrásból is tud egyszerre dolgozni

Biztos tudod milyen lélekölő és hosszú folyamat, ha egy riport elkészítéséhez például 2 Excel-táblázatból, egy ügyviteli rendszerből és a számlázó programból kell összegyűjteni az adatokat. Arról nem is beszélve, hogy emberek vagyunk, hibázunk: időnként lankad a figyelem és könnyen elsiklik a szemünk egy sor vagy oszlop, más adat fölött.

A Power BI pont ezt a hibázási lehetőséget küszöböli ki. Az app számára ugyanis az se probléma, ha 4-5 különböző rendszert vagy táblázatot használsz. Mindegyiket összekapcsolod a Power BI felülettel és utána egy központi riporton látod az eredményeket.

Automatizáció

A Power BI valójában egy intelligens módszer, hiszen nemcsak ad hoc jelleggel, hanem folyamatosan képes az eredmények riportálására. A riportokat csak egyszer kell jól kitalálni: megadod a szükséges mérőszámokat, hogy milyen adatokat vegyen figyelembe, mit vizsgáljon stb. Ezután a Power BI automatikusan frissíti a riportokat és mindig elérhető lesz a csapat számára egy linken keresztül. Az eszköz segítségével mindig naprakész lehetsz a történéseket illetően.

Valós idejű információkat mutat

A Power BI működéséhez elengedhetetlen, hogy be legyenek kötve a platformba az általad használt eszközök, programok, applikációk stb. Ennek az az előnye, hogy a platform így mindig a valós idejű adatokkal dolgozik és azokat is fogja megmutatni.

Ráadásul a bekötést követően a riportok mindig automatikusan frissülnek és mindenki ugyanazt az adatot látja. További előnye, hogy nem kell külön elküldeni email-ben az eredményeket, mert egy link segítségével bárki számára bármikor elérhetők.

Haladó szintű elemzési képesség és adatvizualizáció

Rendkívül sok ábratípus és megjelenítési forma érhető el benne, míg a pontot az i-re a haladó szintű elemzési módszerek teszik fel. Olyan top elemzési módszerek is elérhetők a Power BI-n belül, amelyeket például egy Excel-táblázatban már hiába keresnénk.

Testreszabhatóság

Az appban te kattintgatod össze a végeredményt, úgy, ahogy az neked a leginkább megfelel. Mivel a betöltött adatok is abszolút módosíthatók (például az adattisztítás vagy transzformáció segítségével), akár az alapoktól is újraépíthetsz egy-egy jelentést. Ugyanakkor azt érdemes szem előtt tartani, hogy a legtöbb beépített riport csak egy bizonyos szintig szabható testre.

Hogyan működik a Power BI?

Adatbetöltés

Az első lépés természetesen az, hogy letöltöd az ingyenes asztali alkalmazást és betöltöd az adatokat. Érdemes szétnézni a felületen, mert már vannak előre kialakított adatkapcsolatok, amiket te is használhatsz.

Emiatt például a Power BI-t csupán pár kattintással össze lehet kötni egy Excel-táblázattal, végeredményben a Microsoft megoldásaival eleve mélyen integrált a platform. De például a Google Analyticshez is elérhető lefejlesztett adatkapcsolat.

Adatbetöltés Power BI-ba

Forrás: Microsoft Learn

Ha rákeresel a neten, elérhetőek a felhasználói közösség által lefejlesztett adatkapcsolatok is. Kisebb fejlesztés keretében egyébként bármilyen felhőalapú rendszerrel össze lehet kötni, mely rendelkezik API kapcsolattal.

Adatkapcsolat meghatározása (opcionális)

Abban az esetben, ha több adatforrásból dolgozol, viszont az eredményeket egy ábrán szeretnéd megjeleníteni, meg kell határozni az adatok között lévő adatkapcsolatot. Mikor hasznos ez a funkció? Például akkor, ha van egy táblázatod a számláidról és egy másik az ügyfeleidről, viszont a két tábla adatait egyszerre szeretnéd elemezni vagy megjeleníteni.

Adatkapcsolat meghatározása Power BI-ban

Forrás: Microsoft Learn

Természetesen nem kötelező megejtened ezt a lépést, akár ki is hagyhatod. Az adattáblákkal továbbra is külön-külön, gond nélkül tudsz dolgozni.

Adattisztítás, adattranszformáció (opcionális)

A Power BI-n belül szükség esetén át is tudod alakítani a betöltött adatokat. Tudsz benne például új változókat vagy oszlopokat létrehozni, törölni vagy a formátumon változtatni. De ahogy a példán is láthatod, a duplikációkat is eltávolíthatod. 

Adattisztítás Power BI-ban

Forrás: Microsoft Learn

Adatvizualizáció

Egy riporton belül oldalakat tudsz létrehozni, azokon belül pedig különböző ábrákat, szűrőket, egyéb szöveges elemeket. Az appon belül minden lehetőség adott ahhoz, hogy a kulcsfontosságú adatokat figyelemfelkeltően és átláthatóan jelenítsd meg.

Adatvizualizáció Power BI-ban

Forrás: Microsoft Learn

Adatvizualizációs felület Power BI-ban

Forrás: Microsoft Power BI

Megosztás

Amennyiben elkészültél egy riporttal vagy jelentéssel, egyszerű a dolgod. Csak felküldöd a felhőbe és megosztod azokkal, akikkel szeretnéd. Ezután nonstop hozzáférésed lesz a jelentéshez, hiszen az eredmény nemcsak a böngészőből érhető el (Power BI Service), hanem okostelefon alkalmazásról (Power BI Mobile) is.

Mennyibe kerül?

A Power BI esetében is elérhető ingyenes verzió. Egyéni felhasználásra tökéletes, hiszen támogatja az összes fejlesztési funkciót, több adatforrással is integrálható, 1 GB-os felhőtárhelyet biztosít az adatok és jelentések számára stb.

Az ingyenes verzió mellett 2 fizetős csomag érhető el. A Power BI Pro egy havi 9,99 dollárért elérhető csomag, míg a Power BI Premium esetében kétfelé ágazik a történet. Utóbbinál ugyanis elérhető egyéni és céges csomag is. Előbbi esetében havi 20 dollár az előfizetés díja, míg a céges felhasználás egyedi elbírálás alá esik.

Fontos információ lehet, hogy a Power BI esetében is a havidíjat a felhasználók száma után fizetjük meg, így a Power BI ára a felhasználók számától függ. (Kivéve természetes a vállalati csomagok esetében.) Egyébként a fizetős csomagok között leginkább a funkciók terén vannak különbségek, illetve abban, hogy mekkora adatmennyiséget tudnak lekezelni.

Milyen Power BI alternatívák vannak?

A Power BI az egyik legjobb piacvezető megoldás a világon, de vannak további figyelemre méltó alternatívák, ha nem nyerné el a tetszésedet a felület.

Power BI vs. Tableau

Összességében azt mondanám, hogy a Power BI felhasználóbarát felület, amit nemcsak könnyebb megtanulni, hanem olcsóbb is. Funkciók terén nagyon hasonlóak, viszont a Tableau gyorsabban és egyszerűbben kezel nagyobb adathalmazokat is. Mindent egybevéve, a Power BI-t inkább kis- és közepes cégek használják, a Tableau-t pedig inkább a nagyvállalati szféra és a multik.

Power BI vs. Looker Studio (Data studio)

A Looker Studio vagy korábbi nevén Data studio, a Google BI megoldása. Alapvetően arra lett kitalálva, hogy a Google különböző platformjain keletkezett adatokat (például a Google Adsen, YouTube-on, a weboldalon adatokat) egy központi helyen tudd megjeleníteni.

Persze a Google is érezte a versenyhelyzet fokozódását, így mára már külsős, igaz többségében fizetős adatkapcsolatok is elérhetőek hozzá. Emiatt egyébként előszeretettel választják ezt a platformot például a kreatív ügynökségek, akiknek fontos, hogy meg tudják osztani az adatokat az ügyfeleikkel. A PowerBI ennél némileg általánosabb célra készült.

Power BI tanfolyam, Power BI alapok megtanulása

Bár a Power BI egy viszonylag könnyen kezelhető és egyszerűen megtanulható felület, természetesen gyorsabb, ha el tudod sajátítani valahonnan a használatához szükséges tudást. Szerencsére ingyenes online kurzusok, magyar nyelvű képzések és workshopok, valamint angol nyelvű online videókurzusok között is válogathatsz. Ami neked kényelmesebb és egyszerűbb.

Ingyenes és online kurzus a Microsofttól:

Microsoft Power BI – magyar nyelven

Magyar nyelvű képzések és workshopok:

Training 360: Kezdő Power BI tanfolyam

Excel neked: Power BI tanfolyam

Angol nyelvű online videókurzusok:

Udemy: Microsoft Power BI

Power BI könyv

Amennyiben olyan megoldást keresel, amihez mindig hozzá tudsz nyúlni és kézbe tudsz venni, az alábbi könyveket ajánlanám. Ne lepődj meg, de magyar nyelven sajnos nem igen találsz könyv terjedelmű, értékes anyagot. Az Amazon toplistája alapján ezek a legnépszerűbb könyvek a témában:

  1. Jack Hyman: Microsoft Power Dummies
  2. Alberto Ferrari: Introducing Microsoft Power BI
  3. Greg Deckler & Brett Powell: Mastering Microsoft Power BI

Összefoglaló

Mindent összevetve, a Power BI használata minden iparágban hasznos megoldást kínál cégvezetők, menedzserek és munkatársak részére egyaránt. A Power BI lehetővé teszi a vállalkozások, szervezetek és kormányok számára is, hogy nyers adatokat gyűjtsenek be számos felhőalapú rendszerből. Majd ezeket az adatokat egy hatékony, interaktív és könnyen használható felhasználói felület segítségével alakítsák át azokat használható adatokká, riportokká.

Különösen előnyös, hogy az app remekül összekapcsolható más rendszerekkel. Elsősorban főleg a Microsoft termékekkel integrálható, de akár a Google Analytics is beköthető, ami sok felhasználó életét megkönnyíti.

Ingyenes és fizetős csomagok egyaránt elérhető, így mindenképpen érdemes tenned vele egy próbát, ez nem kerül semmibe. Bár funkcióiban az ingyenes csomag némileg korlátozott, azért remek betekintést ad abba, hogy mire képes a felület.

Tetszett a cikk? Segíts, hogyan tovább!

🚀 Belevágnál a megvalósításba vagy elakadtál valahol? 📖 Esetleg tanulnál még a témáról? Kattints a megfelelő linkre a továbblépéshez: 👇

Ezért éri meg belevágni

„A munkánk gyorsabbá és könnyebbé vált a rendszer bevezetésével, testreszabásával, valamint automatizálási megoldásaival. Az űrlapokat ügyfeleink is örömmel használják.”

Kiss Ernő
ügyvezető, tulajdonos - Kísérő Kft.

„Tamás segítségével növelni tudtam a vezetői tisztánlátásomat, hatékonyságomat. Kiváló szakember, aki nem csak végrehajtja a kiadott munkát, hanem proaktívan gondolkodik, speciális szaktudásával hozzátesz a cégem fejlődéséhez, működéséhez.”

Szabó Béla Tibor
ügyvezető, Harmoney Consulting Kft.

„Tamás rengeteg időt takarított meg nekünk az Asana és a Make beállításával. Az együttműködés folyamán nem csak egy plusz kezet kaptam Tamás személyében, hanem egy összetett gondolkodásra képes partnert. Ajánlom mindenkinek!”

Kozma Máté
Ügyvezető, tulajdonos - Exaline Kft.

„A teljes gyártási, ügyfél és logisztikai folyamatot sikeresen átültettük a Monday és Make rendszerekbe. Egyes folyamataink teljesen automatizáltan működnek. Tamás kivételes partner, konstruktív és segít minden problémára megoldást találni.”

Stumpf Balázs
cégvezető, UDOOR Fürdőkádajtó

„Sokkal átláthatóbbak a folyamataink, egyértelműbbek a feladatok, és a hozzájuk tartozó felelősök valamint határidők. Nem utolsósorban jelentősen csökkent a „felesleges” levelezések száma. :-)”

Király Krisztián
cégvezető, Konverzió Mester

„Megtaláltuk azt a rendszert ahol átlátható formában nyilván tudjuk tartani az aktuális projektjeinket, feladatainkat , ezzel heti több óra munkaidőt tudunk megtakarítani. Csökkent a hibák és az e-mailes kommunikációból eredő félreértések száma.”

Kőházi Zoltán
ügyvezető, Vendinvest

„A munkatársi toborzást automatizáltuk, mely kb. heti 2-3 órát spórol meg nekünk. Ha majd az egész cégen végigvisszük ezt, szerintem min. 1 nap szabadidő felszabadul nekem cégvezetőként. :)”

Bliszkó Gábor
cégvezető, BeOnWeb

„Automatizáltuk az ügyfél onboarding folyamatot, ami ezáltal nem csak profibb lett -amit az ügyfeleink éreznek-, hanem gyorsabb, kevesebb időt vesz el, így számszerűsíthető lett a megtérülése is. Nagyon örülök, hogy belevágtunk!”

Matykó Noémi

„A KNK PR egy reklámügynökség, sok ügyféllel, rengeteg projekttel, több kreatív területtel, sok „művész” kollégával. A rendszer elhozta nekünk a biztonságot. A projektjeink adminisztrálása egyértelmű, az időfelhasználásunk hatékonyabb, és ráadásul még spóroltunk is vele.”

Knapcsek Katalin
tulajdonos, KNK PR & Média

„Sok ötletünk volt a digitalizációra, de nem voltak teljesen kiforrottak, és nem tudtuk, hogyan valósítsuk meg konkrétan. Tamás nemcsak megvalósította, hanem hasznos javaslatokat is adott, amiket beépítettünk a működésbe.”

Steindl Máté
tulajdonos, SocialWings

„Az ügyfél-kommunikációs folyamataink automatizálását és az egyedi ár kalkulátorunkat nem csak hatékony tanácsosakkal támogatta, hanem remekül kivitelezte. Így a rendelések átfutási ideje jelentősen csökkent.”

Kocsi László
tulajdonos, Rapidnyomda.hu

“A rendszer bevezetése óta egyértelműek a feladatkörök, a határidők és a prioritások, visszakövethető minden kommunikáció és látom, ki mennyire leterhelt. Nagyon hálás vagyok, hogy Tamás megtalált minket, a folyamataink leírása és tisztázása mellett nagyon hasznos, cégre és személyre szabott feladatkezelő programot kaptunk. “

Losonczi Éva
tulajdonos, ConceptFlow

„A fejlesztés összesen havi 10-20 munkaórát spórol meg nekünk. Nemcsak olcsóbb lett így a működésünk, hanem egyúttal a hibázás lehetősége is lecsökkent, ráadásul több idő jut a kreatív tevékenységekre.”

Szabó Szilveszter
tulajdonos, Lasemedia

„Cégvezetőként heti 5-10 órát spórolnak meg nekem a bevezetett rendszerek. Kevesebb az adminisztráció és egyszerűbben tudok delegálni. Egy csomó feladatot már nem én végzek, emiatt lekerült rólam az »ezt is nekem kell megcsinálni« kognitív teher.”

Scherzer Marcell
tulajdonos, Blue Marketing

„Átláthatóbb lett a cégem, könnyebben tudom követni a napi történéseket. Csökkent a felesleges adminisztráció, kevesebb a hibalehetőség. Rugalmas felépítésű a rendszer, így mindenki testre tudta szabni magának!”

Kocsis Csaba
tulajdonos, Avadoo Design Studio

„Sokkal átláthatóbbak a projektjeink, mind tervezésben, mind a munka egyes fázisaiban. Nagy segítséget nyújt az a pár automatizációs lépés amit eddig bevezettünk, fogunk majd még többet is használni!”

Ványi Rajmond
tulajdonos, Superior Pentest

„Az elmúlt évben annyira megnövekedett a rendelések száma, hogy már lehetetlen volt átlátni a projektek állását és a saját teendőket. Amióta bevezettük a rendszert, újra átláthatóvá vált a belső működésünk! Nagyon leterheltek vagyunk, emiatt nehéz volt a fejlesztésre időt szánni. Örülünk, hogy végül megléptük, hiszen nagy terhet vesz le a rendszer a vállunkról, azzal, hogy mindenkinek értesítést küld a saját feladatáról és rálátást nyújt a többiek előrehaladására is.”

Görgényi Hajni
tulajdonos, NTDisplay

„Részletes, világos és cégreszabott forgatókönyvet kaptunk a cégműködés digitalizálására és a papírmentes irodára való átállásra. Mindezt gyorsan, a határidőket betartva, az előzetes elvárásoknak maximálisan megfelelve.”

Farkasné Kun Györgyi
tulajdonos, Top Full Clean