Növekedésben van a cégen? Bővülésben van a létszám? Akkor már csak az álommunkatársaknak kellene érkezni, ráadásul nagy számban, igaz? De mi van akkor, ha hiába próbálkoztok, de nem akarnak jönni azok a fránya pályázók?
Akár már holnap simán fel tudnál venni egy új embert, csak sajnos nincs kit? A létszámhiány miatt már vissza kellett utasítanod ígéretes új megbízásokat?
Ez a cikk neked szól, ha cégvezetőként te sem vagy elégedett a saját toborzási folyamatoddal.
Kevés a pályázó, gyenge a minőség, esetleg mindkettő?
Elsőként pontosítsuk azt, hogy hol van az elakadás a toborzási folyamatodban. Mennyiségi vagy minőségi probléma van nálatok, esetleg mindkettő?
Nincs elég pályázó
Ha nem gyűjtesz legalább 30-40 pályázót, abból képtelenség lesz az igazán jókat kiválasztani. Szóval ha álláspályázatonként jellemzően nincs ennyi jelölt, akkor sürgősen el kell kezdened a mennyiségen javítani.
Gyér a minőség
Hiába jön be egy pályázatra nagy számú jelentkezés, ha az általános minőség gyenge. Tehát ha van is elengedő (tehát min. 30-40) jelölt, de többségük komolytalan vagy nem felel meg a minőségi kritériumoknak, akkor a a fő célod a minőségjavítás lesz.
Ezek az okok választanak el az álommunkatársaktól
Vegyük végig akkor sorban mik a tipikus lehetőségek, melyek minőségi és mennyiségi javulást hozhatnak a toborzásodban.
#1 Nem jó helyen próbálkozol
Manapság már a klasszikus állásoldalak szerepe leáldozóban van, átalakulóban van a HR piac.
Az igazán jó jelölteket (pláne, ha ők fiatalabbak vagy éppen már dolgoznak valahol) a közösségi média platformokon tudod már csak elérni, így itt is kell hirdetni magatokat.
A másik szarvashiba, ha cégvezetőként kizárólag a személyes kapcsolataidon keresztül próbálsz jelölteket gyűjteni. Ez egy tök jó kiegészítő módja a jelölt gyűjtésnek, de ahhoz édeskevés, hogy meglegyen az ideális 30-40 fős jelentkezői létszám.
#2 Unalmasan tálalod
Az emberek manapság pont ugyanúgy olvasnak álláshirdetéseket, ahogy a közösségi platformokat használják. Az álláspályázatoddal, max. 15 másodperced van, hogy felkeltsd a figyelmét.
Ha nem elég izgalmasan, lényegretörően vagy ízlésesen tálalod, akkor már ugrik is tovább a következőre. Például van-e jó minőségű kép a csapatról és a cégedről vagy kénytelen leszel béna stock fotókat használni a pályázatban?
Kitűnsz-e bármi módon a többi álláshirdetés tengeréből? Milyen pozitív dolgokat tudsz elmondani magatokról, mely csak rátok igaz és a konkurenciára nem?
#3 Túl bonyolult
Megint csak tipikus hiba, ha túl sok mindent követelsz a jelölttől, már az első pillanatban. A jelentkezési motivációja, illetve a bizalma a céged felé kezdetben még alacsony (hiszen pl. sosem hallott még jó eséllyel a cégedről).
Ne várd el tőle az elején, hogy bele fog tenni “csak úgy” 2-3 órát a motivációs levél, próbafeladat és random személyiségteszt bermuda háromszögbe, anélkül, hogy nem kapott volna tőled már bármi pozitív visszajelzést.
A kezdeti jelentkezés leadásának mindig egyértelműnek és pofon egyszerűnek kell lennie. Ráérsz majd még bőven a későbbi fázisokban nagyobb elköteleződést kérni (amikor már minimális kapcsolatot kialakítottál a jelentkezővel).
#4 Nem átgondolt elvárások
Nem ritka sajnos, hogy a pozíció meghirdetése előtt közvetlenül ül csak össze a vezetői csapat és brainstormingol össze egy csomó elvárást és feladatot, mely előjöhet a pozíció kapcsán.
A valóságban aztán ezek nagy része soha vagy nagyon ritkán fog csak előkerülni. Ellenben ezzel csak elijesztitek a jó jelölteket, akik egyébként megfelelőek lennének, csak megijedtek a tömérdek (amúgy sem valós) elvárástól.
#5 Nem vonzó az értékajánlatod
Tipikus hiba, hogy magatokat és nem a pályázót helyezitek a középpontba az álláshirdetésben. Tehát magyarul az elvárásokról beszéltek főleg és nem arról, hogy miért válasszon titeket a jelölt.
Jó példa erre amikor gyakorlatilag az egész pályázat egy kilométernyi elvárás, majd a végére röviden oda van írva pár általános, közhely arról, hogy miért válasszon titeket:
Manapság már ciki, ha olyat írtok le az “amit kínálunk” blokkban, amit kb. bármilyen random cég is elmondhatna magáról.
Kerüld a közhelyeket és csak olyat írj le magatokról, ami egyrészt tényleg vonzó, másrészt nagyrészt csak rátok jellemző.
Ezt csináld, ha változást akarsz
Nagy számú, megfelelő minőségű jelentkező nélkül képtelen leszel igazán jó munkatársakat felvenni, pláne nagy céget építeni. Ha be szeretnéd vonzani magadhoz az álommunkatársakat, akkor ideje szemléletet váltani.
Ehhez az alábbiakat javasolom neked:
- kezdj el a közösségi médiában hirdetni
- tálald az ajánlatod izgalmasan (ahogy pl. egy ügyféljelöltnek tennéd)
- egyszerűsítsd le a folyamatot
- valós elvárásokat támassz a jelölt felé
- tedd vonzóvá a céged, hogy tényleg hozzád akarjanak jönni