Ezért rossz a céged HR kiválasztása

Gyakran mellényúlsz a kiválasztás során? Folyton veszted el az ígéretes jelölteket? Lassú, körülményes a folyamat, miközben sűrűn elfelejtetek dolgokat? Cégvezetőként vagy HR vezetőként egyre inkább frusztrál ez a kérdés?

Jól teszed, ha foglalkozol a kiválasztással cégvezetőként vagy HR vezetőként, hiszen ezen múlik, hogy lesz-e rendszeres és minőségi utánpótlás a cégedben.

Ebben a cikkben összeszedtem a tipikus hibákat, melyet egy KKV jellemzően elkövet a kiválasztás során.

100 év, mire megszületik a döntés, hogy kit vesztek fel

Ha lassú és körülményes a céged kiválasztási folyamata, az végső soron mindkét fél számára egyaránt előnytelen. Vegyük végig, miért.

Neked, cégvezetőnként több hónapot kell várni, mire megérkezik a várva várt jelölt, addig meg persze mehet a non-stop tűzoltás, hogy valahogy befoltozd a keletkező munkaerőhiányt. Nem is beszélve arról, hogy, mire valóban termelni kezd az új kolléga, addigra legalább fél évet már a cégnél is kell lennie.

Talán mondanom sem kell, hogy álláskereső szempontból sem túl szexi, ha hónapokig kell várni a döntésre. Ha valaki álláskereső fázisban van, akkor jó eséllyel, mire nagy nehezen kiválasztanátok, addigra már elhelyezkedett. Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy hónapokig kereset nélkül maradjanak. Így simán lehet, hogy helyettetek inkább elfogad egy kevésbé jó, de gyors kezdést kecsegtető állást.

Ha aktív munkavállalóként kacsintgat felétek, akkor bár tény, hogy valószínűleg nem hajtja a tatár, de a munkáltatói márkád ez így is rombolja. Simán gondolhatja azt, hogy  ha már ilyen körülményes a kiválasztási folyamat, akkor milyen nehézkes lehet nálatok dolgozni. Ettől már elmehet a kedve annyira a cégedtől, hogy visszahátrál végül.

Ahogy pl. az értékesítési folyamatban is a gyors lezárást ajánlják a szakértők, valójában itt sincs máshogy. Minél több időt hagysz a jó jelölteknek agyalni, kombinálni magukban, annál kevesebb esélyed lesz végül, hogy téged válasszon.

Hasraütésszerűen döntesz

Tipikus probléma szokott lenni, hogy a cégvezető kizárólag szubjektivitás, szimpátia alapján hozza meg a végső döntést, hogy kit vesz fel. 

Nem vitatom, hogy fontos a személyes szimpátia, anélkül nem is fogtok tudni normálisan együtt dolgozni. Viszont emellé még egy csomó objektív szempontot is hozzá lehetne pakolni, hogy jobb, körültekintőbb döntést hozhass a végén.

Például, ha egy precíz asszisztenst keresel, akkor egy jó teszt lehet a kiválasztás során, hogy minden anyagot visszaküld-e, időben érkezik-e, betartja-e a dolgokat, amiket tőle kérsz. Odafigyel-e arra, amit az interjú során mondasz neki.

Gondolj bele, mennyi időt és pénzt buksz azzal, ha mellényúlsz és végül nem válik be a jelölt. Rendben, hogy van még próbaidő, ahol mélyebben is tesztelheted az együttműködést, de ezt az időt is, végső soron te fizeted meg cégvezetőként.

Össze-vissza történik a kiválasztás

Nehéz az olyan cégekbe rendszert vinni, ahol össze-vissza történik a kiválasztási folyamat. Egyszer 2 körös interjú van, máskor pedig pl. az ismerősi körből veszel fel valakit, anélkül, hogy szélesebb körben meghirdetnéd a pozíciót.

Miért baj ez? Ha nincs egy szabályozott folyamatod, hogyan várhatod, hogy a hosszú távon is, mindig tehetséges, jó munkatársaid legyenek

Cégvezetőként a te felelősséged, hogy egy olyan rendszer építs, mely garantálja neked a folyamatos, minőségi utánpótlást.

Akkor fogsz tudni objektív, jó döntést hozni a végén, ha mindig ugyanannak a procedúrának veted alá a jelölteket (minimum szerepkörönként). Ettől fog a céged kiválasztási folyamata is fejlődni, ha ez a tudás mindig gyarapodik a cégen belül és nem az van, hogy újra kitaláljátok elölről az egészet.

Te akarsz mindent is megcsinálni

A rendszer hiánya a terheltségedre is negatívan hat ki. Ha rajtad kívül senki nincs tisztában a lépésekkel, akkor mindig ott kell lenned, neked kell tovább lökni a folyamatokat, folyton tőled várják a kollégák a döntést és a feladatok kiosztását. 

Ha nagy céget szeretnél, akkor meg kell tanulnod delegálni a HR teendőket is. Ehhez az kell, hogy legyen egy egységes rendszered, melyet át tudsz adni a cégen belül egy erre dedikált munkatársnak.

Egy bizonyos cégméret felett már amúgy sem reális, hogy ott legyél mindig a kiválasztáskor. Helyette fel kell készíteni a csapatod arra, hogy nélküled is profin és flottul működjön az új tehetségek a cégedhez való csábítása.

Segítünk összerakni a céged első profi HR rendszerét.

Akadozik a kommunikáció

Nincs is annál kiábrándítóbb, ha hetekre, hónapokra eltűntök a jelölt szeme elől. A mai világban mindenki hozzá van szokva az instant információáramláshoz és el is várja azt.

A legtöbb jelentkező nem igazán tudja mire vélni, hogy miért nem jelentkeztek a döntéssel vagy legalább friss információval az előző lépést követő néhány héten belül.

Ennél már csak az tud cikibb lenni, ha már a pályázó érdeklődik nálatok és még arra sem jön vagy csak nagyon késve válasz.

A mai, digitális világban valószínűleg ezt lehetne a legkönnyebben kezelni. Elég lenne pl. egy rendszeres körlevelet küldeni az aktuális jelölteknek friss információkkal.

Béna képet mutatsz a cégedről

A kiválasztási folyamat legalább annyira szól arról, hogy meggyőzd a legnagyobb tehetségeket, mint arról, hogy ők lenyűgözzenek téged.

Hogyan várhatod, hogy téged válasszon az igazán jó munkaerő, ha nincs egységes, összeszedett kommunikáció arról, hogy miért szuper hely a céged és miért téged válasszanak a konkurencia helyett.

Nem várhatod el a jelölttől, hogy majd 10x végigbogarássza a céges honlapot és meggyőzze magát arról, hogy jó nálatok dolgozni. Helyette neked kell megragadni minden adandó alkalmat arra, hogy bemutasd, kiemeld az előnyöket.

Eldobtok kapát-kaszát a végén

Az összes cég meg szokta ígérni, hogy a döntéstől függetlenül, tájékoztatni fogja a jelöltet arról, hogy felvették-e. Ezzel szemben a valóságban végül szinte senki nem tartja be ezt az ígéretét. Miért baj ez? 

Gondolhatnád azt, hogy már mindegy, hiszen úgy sem őt választottátok. A valóságban viszont ezzel is csak rombolod a munkáltatói márkád. 

Egyrészt, lehet, később simán jó jelölt válna belőle és egy későbbi kiválasztás során pont őt választanátok. Másrészt az is elképzelhető, hogy  van egy olyan ismerőse, akinek szívesen ajánlaná a céget. Ezt az esélyt dobod el magadtól, ha nem jelzel vissza nekik, kialakítva magatokról egy negatív képet.

Nem csak a vevőkből, hanem a jó jelöltekből is érdemes egy adatbázist építeni, hogy ha újabb merítésre van szükség, már eleve legyen hova nyúlni. Megspórolva ezzel nem kevés pénzt. 

Gondolj bele, milyen kényelmes lenne, ha mostantól elég lenne mindig erre a listára írni elsőnek, ahelyett, hogy drága pénzért meg kéne hirdetni valahol az állást.

Jól jönne a te cégednél is egy ilyen profi folyamat és rendszer?

Cégvezetőként vagy HR vezetőként a te feladatod, hogy egy rendszert építs a HR folyamataidra, hogy meg tudd sikeresen tartani a legnagyobb tehetségeket! Ennek a célnak az elérésben tudunk támogatni:

  1. Segítünk leírni és letisztázni a HR folyamataid. Egyszerűsítünk a működéseteken, megszüntetjük a felesleges elemeket.
  2. Keresünk neked egy digitális rendszert, mely leveszi a mindennapi üzemeltetés terhét a vállatokról. Ráadásul újra átlátható lesz a működésetek!
  3. Beautomatizálunk mindent, amit csak lehet, hogy csökkenjen a terheltségetek és megszűnjön a hibázás lehetősége.

Tedd meg még ma az első lépést egy hatékonyabb működés irányába! Jelentkezz hozzánk egy kötetlen, díjmentes, kb. 20 perces telefonos konzultációra. Átbeszéljük a céged helyzetét, megválaszoljuk a kérdéseid, majd egyeztetünk a továbblépésről.

Díjmentes telefonos egyeztetés

    Ezért éri meg belevágni

    “A rendszer bevezetése óta egyértelműek a feladatkörök, a határidők és a prioritások, visszakövethető minden kommunikáció és látom, ki mennyire leterhelt. Nagyon hálás vagyok, hogy Tamás megtalált minket, a folyamataink leírása és tisztázása mellett nagyon hasznos, cégre és személyre szabott feladatkezelő programot kaptunk. “

    Losonczi Éva
    tulajdonos, ConceptFlow

    “Az elmúlt évben annyira megnövekedett a rendelések száma, hogy már lehetetlen volt átlátni a projektek állását és a saját teendőket. Amióta bevezettük a rendszert, újra átláthatóvá vált a belső működésünk! Nagyon leterheltek vagyunk, emiatt nehéz volt a fejlesztésre időt szánni. Örülünk, hogy végül megléptük, hiszen nagy terhet vesz le a rendszer a vállunkról, azzal, hogy mindenkinek értesítést küld a saját feladatáról és rálátást nyújt a többiek előrehaladására is.”

    Görgényi Hajni
    tulajdonos, NTDisplay

    “A KNK PR egy reklámügynökség, sok ügyféllel, rengeteg projekttel, több kreatív területtel, sok “művész” kollégával. A rendszer elhozta nekünk a biztonságot. A projektjeink adminisztrálása egyértelmű, az időfelhasználásunk hatékonyabb, és ráadásul még spóroltunk is vele.”

    Knapcsek Katalin
    tulajdonos, KNK PR & Média

    “Átláthatóbb lett a cégem, könnyebben tudom követni a napi történéseket. Csökkent a felesleges adminisztráció, kevesebb a hibalehetőség. Rugalmas felépítésű a rendszer, így mindenki testre tudta szabni magának!”

    Kocsis Csaba
    tulajdonos, Avadoo Design Studio

    “Részletes, világos és cégreszabott forgatókönyvet kaptunk a cégműködés digitalizálására és a papírmentes irodára való átállásra. Mindezt gyorsan, a határidőket betartva, az előzetes elvárásoknak maximálisan megfelelve.”

    Farkasné Kun Györgyi
    tulajdonos, Top Full Clean

    “Cégvezetőként heti 5-10 órát spórolnak meg nekem a bevezetett rendszerek. Kevesebb az adminisztráció és egyszerűbben tudok delegálni. Egy csomó feladatot már nem én végzek, emiatt lekerült rólam az »ezt is nekem kell megcsinálni« kognitív teher.” 

    Scherzer Marcell
    tulajdonos, Blue Marketing

    “Sokkal átláthatóbbak a projektjeink, mind tervezésben, mind a munka egyes fázisaiban. Nagy segítséget nyújt az a pár automatizációs lépés amit eddig bevezettünk, fogunk majd még többet is használni!”

    Ványi Rajmond
    tulajdonos, Superior Pentest

    “A fejlesztés összesen havi 10-20 munkaórát spórol meg nekünk. Nemcsak olcsóbb lett így a működésünk, hanem egyúttal a hibázás lehetősége is lecsökkent, ráadásul több idő jut a kreatív tevékenységekre.”

    Szabó Szilveszter
    tulajdonos, Lasemedia

    

    UI.: A mindennapi nagy hajtás közepette könnyen úgy tűnhet, hogy nem ez az ideális pillanat egy ilyen belső fejlesztésre, ugyanakkor azt garantálhatjuk, hogyha végül belevágsz, már rövidtávon is érzékelni fogod a nagyon is mérhető és anyagilag is megtérülő, jótékony hatásait!